06
Sep
08

27 AMALAN PENYEBAB PAPA!!

1.  Banyak Berbohong.

2.  Banyak Tidur.

3.  Pemalas @ Berat Tulang.

4.  Tidur Bertelanjang.

5.  Makan ketika berhadas Besar.

6.  Bermudah-mudah melempar (buang) makanan.

7.  Selalu bakar kulit Bawang.

8.  Menyapu Sampah diwaktu Malam.

9.  Berjalan dihadapan Guru.

10. Memanggil ibubapa dengan namanya.

11. Selalu membasuh tangan dengan Tanah.

12. Bermudah-mudahan dengan Solat.

(pandang remeh/ malas/ tidak belajar solat dengan betul)

13. Membiarkan Labah-labah didalam Rumah. (sawangnya juga)

14. Cepat keluar apabila memasuki surau atau masjid. ( cepat nak balik)

15. Menjahit pakaian Yang Masih Ditubuh. (sedang dipakai)

16. Suka makan-minum (beli) dikedai diwaktu pagi.

17. Lambat balik bila keluar Rumah. (melengahkan masa)

18. Tidak segera Membasuh Pinggan Mangkuk selepas Makan.

19. Memadamkan Pelita/ Lilin dengan Nafas. (Hembus)

20. Selalu menulis menggunakan Pensil yang sudah Patah.

21. Tidak Suka Berdoa untuk kedua Ibubapa.

22. Memakai seluar sambil Berdiri.

23. BAKHIL atau Kedekut atau Tangkai Jering.

24. Membazirkan Harta tidak tentu Hala. (boros)

25. Banyak bercakap KOSONG. (tidak ada faedah)

26. Menyikat Rambut dengan Sikat yang sudah Patah.

27. Membiarkan binatang/serangga halus didalam rumah.

( tikus, semut, lalat, lipas cicak dsb.)


3 Responses to “27 AMALAN PENYEBAB PAPA!!”


  1. 1 Musafir Kelana
    6 September,2008 at 10:36 pm

    Salam Raktamrittika,

    Yang No. 27 tu… kalau serangga2 tu sembunyi dalam rumah dan kita tak tau pun kewujudan mereka macamana pulak?

    Thanks.

  2. 2 raktamrittika
    6 September,2008 at 10:44 pm

    Salam.

    Musafir Kelana.

    Amalan2 ni aku cedok dari dalam diari lama. Aku pun lupa siapa yang kasi atau kat mana aku baca. Cuma sejak dari itu, amalan ni aku TAK PERNAH LUPA sampailah sekarang. Berkenaan amalan ke 27 tu, maksudnya JANGAN AMAL DIBIARKAN makhluk2 tu berkeliaran. Kalau diusahakan menghapusnya tetapi tetap ada, nak buat macammana? Biasalah mana ada rumah takde cicak ngan semut..ye tak?

    WASSALAM.

  3. 16 September,2008 at 11:36 pm

    salam bro
    yg no 22 tu.. memang stail kebanyakan orang.
    bagaimana cara memakai seluar yg betul?

    tq.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


HARI INI

  • 47,554 PELAWAT

PROUDLY ACCLAIM:

All Malaysian Bloggers Project

KLIK DISINI UNTUK POST LAMA:

September 2008
S M T W T F S
« Aug   Oct »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

HIJRIAH

PREVIOUS POSTS

Bebaskan Raja Petra dan Teresa Kok

RSS SEPAK AJE!!

  • MH370: Krisis komunikasi seperti isu kangkung 2 April,2014
    Pada pandangan saya kelemahan Kerajaan di dalam menangani krisis #MH370 berkisar kepada kegagalan komunikasi. Implikasinya menunjukkan seolah wakil Badan Penyiasat dan Penerbangan Malaysia di dalam taklimat media tidak mengetahui maklumat yang tepat bila memberi maklumat. Dato’ Sri Hishamuddin berjaya mengawal keadaan tetapi akibat kegagalan sebelumnya, tela […]
    Sheih
  • Kepentingan Cukai kepada Rakyat dan Negara. 9 October,2013
    Cukai merupakan satu instrumen ekonomi yang amat penting bagi sesebuah Negara memperolehi hasil atau pendapatan. Hasil daripada Cukai ini di gunakan oleh sesuatu Kerajaan itu untuk mentadbir dan mengurus Negara dan juga bagi perbelanjaaan membangunkan Negara. Cukai yang di kutip ini dibelanjakan oleh Kerajaan bagi tujuan Keselamatan Negara dan Rakyat, pemban […]
    Sheih

RSS THE BASHING SOCIETY

  • Malaysians…..We Need This More Than Ever This Time Round!!! 26 April,2013
    And here we are again….back in a full circle…..and this time all ready and pumped up to finish what we were supposed to have done the 12th General Election 5 years ago. There’s been an avalanche of feeds in my Facebook page this time round, on this General Election and it feels good…….OH BOY!! Does […]
    ErnieJean
  • Quotable Quotes 21 February,2010
    “If he stamps his feet, I will shudder.” – Datin Seri Rosmah, describing her husband; whilst overzealously trying to portray a mousy image of herself. “ … do not provoke him. If he is angry, there is no forgiveness for you.” – again, Datin Seri Rosmah, attempting to conjure a rather fearsome image of her […]
    Oscar the Grouch

RSS PENYU KALER PINK

  • Ya Allah,selamatkan Kelantan ditadbir oleh pemimpin penipu selepas ini.. 28 October,2016
    Semalam, aku ambil masa sehingga pukul 4.15 pagi untuk lihat perbahasan sidang dun negeri Kelantan yang aku tertangguh untuk lihat pada 24-27 oktober . Walaupun aku bukan politician dan tidak menyebelahi mana-mana pihak tapi sebagai rakyat Kelantan, aku prihatin kepada nasib negeri tercinta aku. Maka aku amati isi perbahasan tersebut. Aku rumuskan beberapa p […]
    pinkturtle2
  • Bukti jelas MB,tmb dan exco2 Pa$ tidak pandai urus tadbir negeri utk kepentingan rakyat 17 October,2016
    Kenapa balak Kelantan perlu diswastakan kepada syarikat lain? Sedangkan Kelantan sudah mempunyai satu anak syarikat khusus berkenaan balak dan kayu iaitu Kompleks Perkayuan Kelantan? Adakah dengan menswastakan sumber mineral ini, ia boleh meningkatkan pendapatan negeri dalam sektor pembalakan? Cuba lihat dalam gambar-gambar yang kami sebarkan. Kebanyakan kaw […]
    pinkturtle2

RSS WHAT SUSAN HAS TO SAY

  • “We stand together as sky falls” 5 November,2012
    Skyfall – the latest 007 Bond – is quite a philosophical movie that focuses on the theme of ‘death’. Time has come that even Bond ponders if his work, patriotism or nationalism is worth dying for after a mission in Turkey where he was accidently shot by an accomplice. At the start of the movie, […]
    sloone
  • Merdeka thoughts 2012. 30 August,2012
    Nothing is as sweet as the promise of democracy! That is the clarion call of the rally by Bersih supporters last evening. As oppose to the 1Malaysia-Janji diTepati (promises fulfilled) – BN propaganda theme of this year’s Merdeka. That latter slogan at once invite brickbats and the stare of disapproval from the critical eye. We wonder… […]
    sloone

KALAU ANDA BERBANGSA JEPUN:

Your Japanese Name Is...
Ryozo Askikaga

PHOTOS

6922

untitled

Coigach

Alley in Shemiran (Painting)

All Wrapped Up

Landscape sea-mountain at sunset. Paisaje mar montaña al atardecer.

Wednesday Colours - Postcards from New York

M45 to California Nebula

Bald Eagles

Sakrale Weinberg-Symmetrie ...

More Photos

Top Clicks

  • None
Kelantan Bloggers
All Malaysian Bloggers Project

%d bloggers like this: