29
Aug
08

Terjemahan Snipet TUN!!

Tun Dr. Mahathir, mantan perdana menteri Malaysia ke-4..adalah antara blogger paling terkemuka di malaysia masakini. Laman blognya menitipkan bicara-bicara dan buah pemikirannya yang tidak lagi ingin digunakan oleh kerajaan yang memerintah.

Mungkin kerana sudah cukup lama masa 22 tahun buah fikirannya sahaja yang digunapakai dan menolak semua idea dan pendapat orang lain. Maka bertindak atas sikap yang sama, kerajaan sekarang juga tidak melayan lagi TDM.

Cuma yang menarik kali ini adalah apabila TDM mempertahankan kebebasan bersuara dalam internet dan menyelar kerajaan yang cuba membataskan dan menyekat kebebasan yang selama ini dikecapi oleh bloggers dan website di malaysia.

Apa yang pasti,TDM bukannya berjuang untuk semua tetapi hanya untuk kepentingan dirinya sahaja, kerana TDM tidak akan bersuara apabila sesuatu perkara itu tidak bersangkutan dengan dirinya mahupun kroni dan keluarganya.

Sila baca SNIPET nya dibawah yang telah saya terjemahkan sebaik mungkin, dan anda tentu faham apa maksud saya.

CHE DET :

Blocking Blogs

1. When a Government makes a promise to the country and then reneges on its promise, then not only will the Government lose credibility but also any respect that the public may have for it.

** Apabila kerajaan berjanji kepada seluruh negara dan kemudiannya ingkar janji, bukan sahaja kerajaan telah kehilangan kredibilitinya tetapi juga rasa hormat rakyat terhadap mereka.

2. I do not often agree with Malaysia-Today.net and Raja Petra Kamaruddin. He had been sometimes quite irresponsible. But court action had already been taken against him. He is not above the law and if he is found guilty there are already adequate punishment that can be passed against.

** Saya tidak selalunya bersetuju dengan Malaysia-Today.net dan Raja Petra Kamaruddin. Dia kadang2 tidak bertanggungjawab. Tetapi tindakan mahkamah telah diambil keatasnya. Beliau tidak mengatasi undang2 dan sekiranya didapati bersalah, peruntukan hukuman yang berpatutan boleh dikenakan terhadapnya.

3. But to break a promise and to openly show that you can meddle with the security of the internet is to expose a degree of oppressive arrogance worthy of a totalitarian state.

** Namun untuk kerajaan mengingkari janji dan secara terbuka menunjukkan yang mereka boleh campurtangan dalam”keselamatan” internet, hanya mendedahkan tahap kesombongan menekan yang selayaknya digunakan kerajaan “KUKU BESI”.

4. I had once before written to a Government Minister that Malaysia has become a police state because the Government instructed the police to call up people who invited me to give talks and coerce them into withdrawing their invitation. The police is not supposed to do that. When the Government makes use of the police for extralegal work then the Government is guilty of abuse of power.

** Saya pernah menulis kepada menteri kerajaan yang Malaysia sudah menjadi “negara polis” kerana kerajaan telah mengarahkan pihak polis memanggil sesiapa sahaja yang menjemput saya untuk berucap dan mendesak mereka menarik-balik jemputan berkenaan. Polis tidak sepatutnya bertindak demikian. Apabila kerajaan mempergunakan polis untuk bertindak bagi kepentingan mereka, bermakna kerajaan bersalah menyalahgunakan kuasa.

5. The Minister simply replied that I had retired and it was better for me to literally shut up.

** Menteri berkenaan secara ringkasnya menjawab, yang saya sudah bersara dan adalah lebih baik saya diam dari bercakap.

6. Now this blockage of the blog is another evidence that this has become an authoritarian state, elections notwithstanding.

** Sekarang “SEKATAN” terhadap blog adalah satu lagi bukti bahawasanya negara telah menjadi negara pemerintahan “kuku besi”, pilihanraya tidak lagi diterimapakai.

7. Where are we heading? The censorship of news in the mainstream media is known to the public. Certainly I know of the blackout on me and the spins on any news about me. Now this.

** Kemana hala tuju kita? “Penapisan” berita dalam ARUS MEDIA PERDANA ( MSM) telah diketahui umum. Sudah tentulah saya tahu dengan segala sekatan keatas saya dan putar-belit berita berkenaan ucapan saya. Sekarang ini pula..

8. I know that things have been engineered to ensure Khairy Jamaluddin will win as UMNO Youth leader and Dato Seri Abdullah Badawi as President. Democracy in UMNO is dead. And when democracy dies in UMNO, the party itself will die.

** Saya tahu yang inisemua direkayasa untuk memastikan kemenangan Khairy Jamaluddin sebagai Ketua Pemuda UMNO dan Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi sebagai Presiden. Amalan demokrasi dalam UMNO sudah MATI. Dan apabila demokrasi dalam UMNO telah mati, parti itu sendiri sebenarnya akan mati.

9. I would like to say this to the Prime Minister and his minions. You may have the power now. But as in five States, you may lose power some day. And this will certainly happen because of your obsession to block all contrary opinion from being heard. It will blind you to the reality of the situation so that you will continue to do wrong things and the people will reject you totally.

** Kepada Perdana Menteri dan Menteri2nya, ingin saya katakan. Kamu mungkin punya kuasa sekarang. Tetapi sepertimana di 5 buah negeri sebelum ini, Kamu mungkin akan kehilangan kusa satu hari nanti. Dan ini adalah suatu kepastian kerana KEASYIKAN kamu untuk menyekat semua pandangan yang berbeza dari didengari. Ianya pasti akan membutakan kamu dari hakikat situasi yang sebenar dan menyebabkan kamu terus melakukan langkah yang salah dan akhirnya Rakyat akan menolak kamu sepenuhnya.

Sekarang dah faham? Boleh komen sikit?? Saja nak tahu apa yang anda faham.

KATAKAN TIDAK PADA SEKATAN INI !.. FREE SPEECH ONLINE !!.. NO TO INTERNET CENSORSHIP !!


8 Responses to “Terjemahan Snipet TUN!!”


  1. 1 Musafir Kelana
    29 August,2008 at 5:32 pm

    Tan Tin Tun….
    Inilah sebenarnya musibah yang terjadi hasil dari acuan pemerintahan kuku besi kerajaan UMNO-BN. Rakyat dilayan umpama pengemis jalanan, merayu2 untuk ‘sesuap nasi’ kebebasan bersuara, merintih tangis untuk ‘sebuku roti’ kebebasan memilih jenis kerajaan yang mereka mahukan serta menagih tagih janji ‘segunung kemerdekaan’ hak asasi manusiawi sebagai yang tertakluk di bawah Perlembagaan Negara.

    Semuanya kian pudar kini, impian untuk menikmati hidup yang lebih baik di bumi Malaysia ini kelihatan semakin sayup2 di pandangan. Kaki dan tangan semakin kuat terikat, nafas2 seorang insan merdeka kini seperti terjajah semula oleh si dalang wayang kulit yang pandai mempergunakan seluruh watak2 bawaannya untuk kembali menguasai pentas kekuasaan tanahair, tempat tumpah darah kita yang tercinta ini.

  2. 2 Musafir Kelana
    29 August,2008 at 5:43 pm

    Tan Tin Tun….
    Inilah sebenarnya musibah yang terjadi hasil dari acuan pemerintahan kuku besi kerajaan UMNO-BN. Rakyat dilayan umpama pengemis jalanan, merayu2 untuk ‘sesuap nasi’ kebebasan bersuara, merintih tangis untuk ‘sebuku roti’ kebebasan memilih jenis kerajaan yang mereka mahukan serta menagih tagih janji ‘segunung kemerdekaan’ hak asasi manusiawi sebagaimana yang tertakluk di bawah Perlembagaan Negara.

    Semuanya kian pudar kini, impian untuk menikmati hidup yang lebih baik di bumi Malaysia ini kelihatan semakin sayup2 di pandangan. Kaki dan tangan semakin kuat terikat, nafas2 seorang insan merdeka kini seperti terjajah semula oleh si dalang wayang kulit yang pandai mempergunakan seluruh watak2 bawaannya untuk kembali menguasai pentas kekuasaan tanahair, tempat tumpah darah kita yang tercinta ini.

  3. 3 Musafir Kelana
    29 August,2008 at 6:08 pm

    Salam Raktamrittika,

    Sorry ye pasal terhantar 2 kali komen tu, ingatkan tak ‘go through’ yang mula2 tu.

  4. 4 raktamrittika
    29 August,2008 at 6:16 pm

    Salam.
    Rakan ku Musafir Kelana..

    Saya pun tak perasan yang komen tu yang sama..tak sempat baca..coz saya hanya approvekan dari handphone!!
    Takpelah…banyak sikit jumlah komen..haha!
    Saya selalunya bersetuju ngan pendapat saudara…
    Namun lain macam lak..bunyi komen kali ni..macam “frust”jer..
    Have FAITH my friend…
    Jangan pulak have faith macam kawan kita yang beragama theologi, realistic dan factual tu..ok?

    WASSALAM.

  5. 5 Musafir Kelana
    29 August,2008 at 10:33 pm

    Salam Raktamrittika,

    Ini bukan macam frust menungging atau apa, tapi saya sebenarnya dah naik muak dengan sikap bermuka2 pemimpin2 yang bukan pemimpin tu, cakap tak serupa bikin.

    Tapi, mungkin bahasa saya dalam komen tu agak2 sayu bunyinya, ianya memang disengajakan untuk menunjukkan betapa nasib rakyat terbanyak di bumi Malaysia semakin hari semakin dihimpit kegelisahan akibat onar pemerintah yang tak jemu2 menyusahkan hidup rakyat yang memang sudah sedia susah selama ini.

    Melalui garapan ayat2 sedemikian, saya mengharapkan agar para pemimpin UMNO-BN akhirnya akan bersedia untuk membuka hati dan pendengaran mereka untuk mendengar rintihan hati rakyat marhaen seperti kita yang kian jelak dan meluat dengan olah zalim mereka.

    Walaupun demikian, saya sebetulnya masih mempunyai harapan untuk melihat sebuah barisan kerajaan yang benar2 berkeupayaan untuk mengeluarkan negara kita dari kemelut kepimpinan dan salahguna kuasa yang semakin melampau hari demi hari seperti yang berlaku hari ini.

    Sesungguhnya tiada yang mustahil di sisi Allah kerana Kuasa dan KehendakNya mengatasi segala kuasa dan kehendak sesiapa pun jua sebagaimana FirmanNya yang bermaksud: Tiada daya dan kekuatan sama sekali, kecuali dengan bantuan pertolongan Allah.

    Wassalam.

  6. 6 raktamrittika
    29 August,2008 at 11:35 pm

    Salam.

    Sahabatku Musafir Kelana,

    Aku rasa dengan minat dan keupayaan saudara menulis dan memberi pendapat2 bernas ni, adalah satu keuntungan sekiranya saudara dapat sama2 memberikan idea atau terbitkan post untuk para pembaca.

    Saya sangat mengalu-alukan hasil buah tangan saudara untiuk di terbitkan di laman blog saya yang tak seberapa ini.

    TQ..

  7. 7 Musafir Kelana
    30 August,2008 at 5:00 pm

    Salam.

    Sahabatku Raktamrittika,

    Terimakasih atas kesudianmu menerimaku sebagai sahabatmu.

    Juga terimakasih atas penghargaanmu terhadap komentar2 yang kulontarkan selama ini dan mengenai sarananmu agar aku dapat bersama2 berkongsi buah fikiran di ruangan blog ini, InsyaAllah akanku lakukan sekiranya ada kelapangan dan ada idea2 menarik untuk dikongsi dengan pembaca2 sekelian.

    Sabda Rasululullah SAW: Sampaikanlah ilmu walau satu ayat.

    Wassalam.

  8. 8 raktamrittika
    31 August,2008 at 2:55 am

    Salam,

    MUsafir Kelana yang dihormati.

    “PUCUK DICITA, ULAM MENDATANG”…
    “KECIL TELAPAK TANGAN, NYIRU SAYA TADAHKAN”…

    …berpesan-pesan kepada kebenaran…

    WASSALAM.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


HARI INI

  • 47,554 PELAWAT

PROUDLY ACCLAIM:

All Malaysian Bloggers Project

KLIK DISINI UNTUK POST LAMA:

August 2008
S M T W T F S
    Sep »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

HIJRIAH

PREVIOUS POSTS

Bebaskan Raja Petra dan Teresa Kok

RSS SEPAK AJE!!

  • MH370: Krisis komunikasi seperti isu kangkung 2 April,2014
    Pada pandangan saya kelemahan Kerajaan di dalam menangani krisis #MH370 berkisar kepada kegagalan komunikasi. Implikasinya menunjukkan seolah wakil Badan Penyiasat dan Penerbangan Malaysia di dalam taklimat media tidak mengetahui maklumat yang tepat bila memberi maklumat. Dato’ Sri Hishamuddin berjaya mengawal keadaan tetapi akibat kegagalan sebelumnya, tela […]
    Sheih
  • Kepentingan Cukai kepada Rakyat dan Negara. 9 October,2013
    Cukai merupakan satu instrumen ekonomi yang amat penting bagi sesebuah Negara memperolehi hasil atau pendapatan. Hasil daripada Cukai ini di gunakan oleh sesuatu Kerajaan itu untuk mentadbir dan mengurus Negara dan juga bagi perbelanjaaan membangunkan Negara. Cukai yang di kutip ini dibelanjakan oleh Kerajaan bagi tujuan Keselamatan Negara dan Rakyat, pemban […]
    Sheih

RSS THE BASHING SOCIETY

  • Malaysians…..We Need This More Than Ever This Time Round!!! 26 April,2013
    And here we are again….back in a full circle…..and this time all ready and pumped up to finish what we were supposed to have done the 12th General Election 5 years ago. There’s been an avalanche of feeds in my Facebook page this time round, on this General Election and it feels good…….OH BOY!! Does […]
    ErnieJean
  • Quotable Quotes 21 February,2010
    “If he stamps his feet, I will shudder.” – Datin Seri Rosmah, describing her husband; whilst overzealously trying to portray a mousy image of herself. “ … do not provoke him. If he is angry, there is no forgiveness for you.” – again, Datin Seri Rosmah, attempting to conjure a rather fearsome image of her […]
    Oscar the Grouch

RSS PENYU KALER PINK

  • Ya Allah,selamatkan Kelantan ditadbir oleh pemimpin penipu selepas ini.. 28 October,2016
    Semalam, aku ambil masa sehingga pukul 4.15 pagi untuk lihat perbahasan sidang dun negeri Kelantan yang aku tertangguh untuk lihat pada 24-27 oktober . Walaupun aku bukan politician dan tidak menyebelahi mana-mana pihak tapi sebagai rakyat Kelantan, aku prihatin kepada nasib negeri tercinta aku. Maka aku amati isi perbahasan tersebut. Aku rumuskan beberapa p […]
    pinkturtle2
  • Bukti jelas MB,tmb dan exco2 Pa$ tidak pandai urus tadbir negeri utk kepentingan rakyat 17 October,2016
    Kenapa balak Kelantan perlu diswastakan kepada syarikat lain? Sedangkan Kelantan sudah mempunyai satu anak syarikat khusus berkenaan balak dan kayu iaitu Kompleks Perkayuan Kelantan? Adakah dengan menswastakan sumber mineral ini, ia boleh meningkatkan pendapatan negeri dalam sektor pembalakan? Cuba lihat dalam gambar-gambar yang kami sebarkan. Kebanyakan kaw […]
    pinkturtle2

RSS WHAT SUSAN HAS TO SAY

  • “We stand together as sky falls” 5 November,2012
    Skyfall – the latest 007 Bond – is quite a philosophical movie that focuses on the theme of ‘death’. Time has come that even Bond ponders if his work, patriotism or nationalism is worth dying for after a mission in Turkey where he was accidently shot by an accomplice. At the start of the movie, […]
    sloone
  • Merdeka thoughts 2012. 30 August,2012
    Nothing is as sweet as the promise of democracy! That is the clarion call of the rally by Bersih supporters last evening. As oppose to the 1Malaysia-Janji diTepati (promises fulfilled) – BN propaganda theme of this year’s Merdeka. That latter slogan at once invite brickbats and the stare of disapproval from the critical eye. We wonder… […]
    sloone

KALAU ANDA BERBANGSA JEPUN:

Your Japanese Name Is...
Ryozo Askikaga

PHOTOS

6922

untitled

Coigach

Alley in Shemiran (Painting)

All Wrapped Up

Landscape sea-mountain at sunset. Paisaje mar montaña al atardecer.

Wednesday Colours - Postcards from New York

M45 to California Nebula

Bald Eagles

Sakrale Weinberg-Symmetrie ...

More Photos

Top Clicks

  • None
Kelantan Bloggers
All Malaysian Bloggers Project

%d bloggers like this: